זיהוי המשמעות האישית בעבודה

הדרך המובילה כיום בעולם הארגוני לקידום מוטיבציה, נאמנות ותפוקת העובדים!

החיפוש אחר משמעות בעבודה

״החיפוש אחרי משמעות, לא המרדף אחרי האושר, הוא שהופך את החיים לראויים לחיותם" 

(Tom Rath – יועץ ארגוני בינלאומי מוביל לרווחה נפשית ומעורבות עובדים)

החוקרים הארגוניים המובילים בעולם תמימי דעים כיום כי המפתח העיקרי לשביעות הרצון, הרווחה,

התפוקה ונאמנות העובדים טמון במציאת המשמעות האישית של כל עובד בעבודתו.

דווקא בעיתות משבריות, בהן תמריצים כלכליים כבר פחות על הפרק והעובדים סובלים מתחושות חרדה וחוסר ודאות –

זהו הזמן לעזור להם למצוא עוגן של יציבות בדמות ההבנה של המשמעות והערך הייחודיים שכל אחד ואחת מהם מביאים לעבודתם.

 אז הצטרפו אלי להרצאות או לסדנאות ייחודיות ופורצות דרך, שמעניקות לעובדים,  

למנהלים או ללקוחות שלכם אפשרות לנקודת מבט חדשה, מיטיבה ומועילה לגבי עבודתם וחייהם!

עובדים מסופקים ומרוצים

זיהוי משמעות אישית בעבודה תאפשר לעובדים לחוש בעלי ערך ומשמעותיים, וכמי שמממשים את יכולותיהם הייחודיות. הדבר תורם לתחושת הרווחה הנפשית ומעמיק את החיבור ואת הנאמנות למקום העבודה.

שיפור תוצאות וייעול הארגון

זיהוי משמעות אישית בעבודה נמצאה כבעלת תרומה מובהקת להעלאת החוסן הנפשי המגן מפני שחיקה ומאפשר התמודדות מיטבית עם מצבי לחץ ועומס. הדבר גם מעלה מאד את תחושת הערך האישי, ובהתאמה את המוטיבציה ואת היצירתיות. שילובם של גורמים אלו נמצא כמשפר באופן משמעותי את התפוקה ואת היעילות של ארגונים.

העמקת הקשרים של חברי הצוות

הסדנאות וההרצאות מאפשרות היכרות מפתיעה ומעמיקה עם קולגות ובכך יכולה לתרום באופן משמעותי לגיבוש ולתחושת חיבור לעובדים אחרים. ההתמקדות במה שטוב בעבודה ובמה שכל עובד טוב בו תורמת משמעותית לקשר ולשביעות הרצון מהארגון.

שמי ענת נרקיס

ואני פסיכולוגית העוסקת במחקר שיווקי (Consumer Psychologist) בעלת ניסיון של כ- 25 שנה, במהלכן מילאתי תפקידים בכירים אשר הפכו אותי לאחת מהמובילות בארץ בתחומי.

מאחורי מאות שעות של הנחיית קבוצות וראיונות עומק אישיים עבור שורה מרשימה של חברות, ארגונים ומוסדות במשק הישראלי, כמו גם עבור חברות בינלאומיות מובילות.
עבודתי כוללת מגע עם קהלים שונים ומגוונים, מתוך יכולת להעברה חווייתית, מהנה ומדויקת של הרצאות, סדנאות וקבוצות, כמו גם הבנה מעמיקה וחדה של אנשים, עמדותיהם ומניעיהם.בשנים האחרונות בעקבות ממצאי מחקרים רבים שביצעתי בקרב עובדים, אשר ללא קשר למטרת המחקר המקורית חזרו שוב ושוב לנושא מציאת המשמעות בעבודה, הוספתי גם את העיסוק בתחום זה שהעסיק אותי מילדותי, של מציאת וניסוח משמעות בחיים ובעבודה. הבנתי שכשם ספרו הידוע של ויקטור פרנקל "האדם מחפש משמעות" – כולנו זקוקים למשמעות – בחיינו, בעבודתנו, בקשרים שלנו וגם במוצרים שאנו בוחרים לרכוש. זוהי ליבת קיומנו והכוח המניע אותנו בכל אחד מתחומי חיינו. וכפי שאמר ניטשה – מאחר ואנו חיים בעידן שבו רובנו כבר לא יכולים לקבל תחושת משמעות קולקטיבית מן המוכן מידי כוחות וארגונים גדולים מאתנו, הרי שעל כל אדם לחגוג את שחרורו וליצוק לחייו איזו משמעות שרק נראית לו. ואם כך – כמה מרתק ומרגש הוא לעזור לאנשים עצמם לגלות אותו בתוכם!

שמי ענת נרקיס

ואני פסיכולוגית העוסקת במחקר שיווקי (Consumer Psychologist) בעלת ניסיון של כ- 25 שנה, במהלכן מילאתי תפקידים בכירים אשר הפכו אותי לאחת מהמובילות בארץ בתחומי.

מאחורי מאות שעות של הנחיית קבוצות וראיונות עומק אישיים עבור שורה מרשימה של חברות, ארגונים ומוסדות במשק הישראלי, כמו גם עבור חברות בינלאומיות מובילות.
עבודתי כוללת מגע עם קהלים שונים ומגוונים, מתוך יכולת להעברה חווייתית, מהנה ומדויקת של הרצאות, סדנאות וקבוצות, כמו גם הבנה מעמיקה וחדה של אנשים, עמדותיהם ומניעיהם.

בשנים האחרונות בעקבות ממצאי מחקרים רבים שביצעתי בקרב עובדים, אשר ללא קשר למטרת המחקר המקורית חזרו שוב ושוב לנושא מציאת המשמעות בעבודה, הוספתי גם את העיסוק בתחום זה שהעסיק אותי מילדותי, של מציאת וניסוח משמעות בחיים ובעבודה. הבנתי שכשם ספרו הידוע של ויקטור פרנקל "האדם מחפש משמעות" – כולנו זקוקים למשמעות – בחיינו, בעבודתנו, בקשרים שלנו וגם במוצרים שאנו בוחרים לרכוש. זוהי ליבת קיומנו והכוח המניע אותנו בכל אחד מתחומי חיינו. וכפי שאמר ניטשה – מאחר ואנו חיים בעידן שבו רובנו כבר לא יכולים לקבל תחושת משמעות קולקטיבית מן המוכן מידי כוחות וארגונים גדולים מאתנו, הרי שעל כל אדם לחגוג את שחרורו וליצוק לחייו איזו משמעות שרק נראית לו. ואם כך – כמה מרתק ומרגש הוא לעזור לאנשים עצמם לגלות אותו בתוכם!

אז איך אוכל לעזור לכם?

הסדנאות לעובדים ולמנהלים לזיהוי משמעות בעבודה מעלות למודעותם את נושא המשמעות בעבודה כמו גם את היכולות שלהם ואת הערכים החשובים עבורם, תוך כדי חיבור לאופנים בהם הם באים לידי ביטוי בעבודה השוטפת.

הדבר מזכיר להם שהם במקום הנכון ובתפקיד הנכון עבורם וכך הקשר שלהם לארגון מתחזק משמעותית

 

סדנאות והרצאות לעובדים ומנהלים למציאת משמעות אישית בעבודה

עולם הייעוץ הארגוני תמים דעים כיום כי תחושת המשמעות של העובדים היא הגורם המרכזי המשפיע באופן חיובי על מידת המעורבות, המוטיבציה והרווחה שלהם.
  כך הפכה ה"משמעות" ל- buzzword החדשה בעולם התעסוקה.
הסדנאות למציאת משמעות אישית בעבודה מציעות תהליך קצר שמאפשר לכל עובד לזהותת כיצד מקום העבודה תורם לו או/ו כיצד הוא תורם לארגון, לקולגות שלו ומעבר לכך.

הסדנאות, בנות כשלוש שעות בלבד, כוללות סקירה מרתקת ומעשירה בנושא משמעות בחיים בכלל ובעבודה בפרט, אשר לאחריה מתנסים המשתתפים בתרגילים המובילים אותם לזיהוי המשמעות הייחודית שיש להם בעבודתם.

שורת מחקרים בינלאומיים מרשימה מהשנים האחרונות מעידה על כך שדווקא בתקופות המאופיינות באי ודאות ובתנודתיות הגורם המהותי ביותר לעובדים (אף יותר משכר ותנאים) הינו תחושת המשמעות שלהם בעבודה, אשר נמצאה כמקדמת מוטיבציה, נאמנות, חוסן ותפוקה.

הסדנאות לעובדים ולמנהלים למציאת ולניסוח משמעות בעבודה מעניקות למשתתפיהן צוהר מרתק לנושא המשמעות ומספקות להם נקודת מבט חדשה על עצמם – ערכיהם, כישוריהם ותרומתם הייחודית לעבודה, כמו גם על הארגון המאפשר זאת.בכך הן מחזקות את הערך העצמי, את מידת הסיפוק האישי שלהם מהעבודה ואת הקשר בינם לקולגות שלהם ולארגון בכללותו.

בשוק העבודה התזזיתי של ימינו, הנע לכיוון תפקידים עתירי ידע מחד ומתאפיין בדילוגי עובדים בין חברות מאידך, גיוס ושימור עובדים הפכו להיות משימות קריטיות עבור כל ארגון. עם זאת, התקופה הנוכחית, המתאפיינת בקיצוצים ובחוסר יציבות, פוגעת במידה רבה בתחושת היציבות וה- well being (רווחה נפשית) של העובדים, מה שעלול להשתקף בתפקודם ובמוטיבציה שלהם. ואכן, איילת גביש, שותפה בפירמת רואי החשבון הגלובלית PWC ומובילת צוות המייעץ לסטארט-אפים בנושאי משאבי אנוש, מספרת בכתבה בדה- מרקר (מיום 24.7) כי "המשימה של מחלקת משאבי אנוש כעת היא לשמר עובדים, בוודאי בחברות שהיו בהן פיטורין". לטענתה, "נושא שימור העובדים נהיה קריטי במיוחד בתקופה כזאת, כשהשכר מצטנן, וגם פינוקים אחרים נתפסים כעת כראוותניים ולא מתאימים לתקופה של הידוק חגורות" 

התנודתיות הקיצונית, חוסר היציבות וחוסר הוודאות המאפיינת את העידן הנוכחי בעולם, לרבות בשוק העבודה, מוביל לכך שהעובדים זקוקים יותר מאי פעם לתמיכה ממקומות העבודה כדי לחוש מידה מספקת של יציבות ורווחה נפשית כדי שיוכלו לתפקד באופן מיטבי.

הדבר משתקף בשלל מאמרים המנתחים את המגמות העדכניות והעתידיות של שוק העבודה העולמי, המצביעים כולם על נושא ה- "workplace wellness" כאחת המגמות הגדולות והחשובות ביותר של ימינו – ציפיותיהם של עובדים לתמיכה משמעותית ב- well being המנטלי והגופני שלהם במקום העבודה.  

מה שמוביל אותנו לכלי המרכזי שיכול לעזור בכך – מציאת משמעות, מטרה וייעוד בעבודה.

נושא מציאת המשמעות והערך בעבודה נמצא כבעל השפעה דרמטית על אותה תחושה חשובה של well-being  ועל שביעות הרצון של העובדים. דניאל גולמן, מחבר רב המכר אינטליגנציה רגשית, שמאחוריו עשרות שנות מחקר, טוען במחקרו האחרון כי תחושת משמעות בחיים ובעבודה קשורה למגוון של מדדים גופניים ופסיכולוגיים חיוביים. ההשפעה העיקרית של תחושת המשמעות בעבודה היא בהעלאת רמת התפקוד ורמת החוסן הפסיכולוגי, באופן המגן מפני שחיקה ומאפשר לעובדים לבסס נרטיב כולל שיכול לעזור להם להבין את תפקידיהם, להעריך אנשים ומצבים ולהתמיד באתגרים על ידי שמירה על אוריינטציה למה שחשוב עבורם.

זוהי בדיוק תרומתן החשובה של הסדנאות לזיהוי משמעות אישית בעבודה המוצעות כאן – היכולות להוות נקודת מפנה של ממש בתחושת שביעות הרצון, החוסן והמוטיבציה של העובדים.

ראיונות וסדנאות לניסוח משמעות אישית בחיים

זיהוי משמעות בחיים –הדרך הברורה לחיים בעלי ערך ותכלית, ולרווחה נפשית וגופנית. 
ידוע כיום כי קיים קשר מובהק בין קיומה של תחושת משמעות בחיים לבין בריאות נפשית  ופיזית, וכן לחוסן נפשי המאפשר התמודדות טובה יותר עם קשיים ומצבי סיכון. אז הצטרפו אלי לראיונות, הרצאות או סדנאות ייחודיות ומרתקות ותוכלו לקבל מתנה – נקודת מבט חדשה ומיטיבה לחייכם!

זיהוי משמעות חיים אישית הופכת לנגישה ואפשרית יותר מאי פעם, באמצעות ראיון אישי או השתתפות בסדנה ייעודית, בהם נעשה שימוש בכלי מדויק ויישומי לניסוח משמעות חיים אישית הכולל ארבע שאלות בלבד.

כלי חדשני זה פותח בידי ד"ר תמי יגורי – חוקרת ומרצה בכירה, מומחית בפילוסופיה אקזיסטנציאליסטית ובסוגיות משמעות בחיים ומחברת רב המכר "פתרון חידת המשמעות", ונעשה בו כיום שימוש בידי אנשי טיפול ומאמנים.

כבוגרת הקורס היישומי המקיף הראשון של שיטת "אמנות המשמעות" בהדרכת ד"ר יגורי צברתי ידע נרחב בתחום ומאז אני מיישמת אותו בראיונות אישיים ובסדנאות לקבוצות, המעניקות למשתתפיהן חוויה מעשירה ומרתקת המהווה מתנה אמיתית לחיים.

התהליך שמציעה הגישה הוא קצר (מפגש חד פעמי בן כשעה בלבד לראיון וכשעתיים לסדנה) וכולל הזמנה להרהור ומענה על ארבע שאלות וסיפור, אשר בסופם מנוסחת במשותף משמעות החיים האישית של המרואיין/ת או משתתף/ת הסדנה.
השאלות הללו עוסקות במשמעות הנתפסת (או בדברים החשובים) לאדם; בסיפור או בדוגמא מחייו הממחישה זאת; בזיהוי האלמנטים החשובים בסיפור ובסיבה האישית לחשיבותם; ובמציאת הערך או הערכים המהותיים לאדם, לזהותו העצמית ולתפיסת עולמו, המקנים לסיפור את חשיבותו עבורו. משתתפי הסדנאות יכולים לבחור האם לבצע את תהליך החשיבה והניסוח בעצמם, בלוויית ההדרכה שתינתן, או לעבוד בזוג עם משתתף/ת אחר/ת. בסיום התהליך, רק מי שירצה יוזמן לחלוק את חוויותיו ותובנותיו בפורום הקבוצתי.

כיצד עוזרים ראיונות וסדנאות "ניסוח המשמעות בחיים" לקידום ה- well being של משתתפיהן?

אלון אולמן, המאמן הידוע, אומר ש"פרדוקס החיים הוא שאנשים עייפים ועסוקים מדי מכדי למצוא משמעות לחיים שלהם. במה הם עסוקים? ממה הם עייפים? – מלחיות חיים שהם לא אוהבים – זה באמת מעייף.."
ניסוח משמעות חיים אישית הוא הזדמנות פז לעצור רגע בים המטלות, המשימות והריצות ולהפנות קשב ומחשבה לעצמי, בתוספת העזרה וההכוונה הנחוצות.
בראיונות ובסדנאות אנחנו חותרים כנגד הציווי התרבותי המעודד רדיפה סיזיפית ומעייפת אחרי האושר, ומעלים למודעות את נושא המשמעות האישית שיש לחייו של כל אדם, כנגזר מהתנסויותיו בעבר, מצבו בהווה ותקוותיו לעתיד, בשילוב עם השקפת עולמו וערכיו. אנחנו כופרים גם בהבניה התרבותית לביקורת פנימית ומייאשת ומתמקדים באספקטים החיוביים של חיי האדם – הישגיו, יכולותיו ושאיפותיו.

זהו תהליך מרתק ומפתיע ביותר – כן, כן! גם האנשים המודעים ביותר מופתעים מהתכנים שעולים בראיון ומניסוח המשמעות המתקבל.
והחשוב ביותר – כאשר מתקבל ניסוח המשמעות האישית הדבר ממלא את הלב ומרחיב את הנפש. ניסוח המשמעות "עושה לנו סדר" לגבי האופן שבו פעלנו עד כה ויכול להוות כלי יקר ערך כדי לקבל החלטות בדילמות עכשוויות או עתידיות, שכן תמיד נוכל לשאול את עצמנו איזו מהחלופות תואמת יותר את משמעות חיינו, או להניע אותנו לייצר אפיקי פעולה חדשים עבורנו שתואמים לייעודנו, כפי שנגזר מהמשמעות שניסחנו. כך ההתנסות המרתקת הזו מאפשרת פתח למחשבות חדשות בנושא המשמעות האישית ובכך מעלה את תחושת הערך, היכולת ותחושת החיוניות בחיים.

אז איך מתחילים לעבוד יחד?

יעדי הסדנה – הערך למקומות העבודה ולעובדים:

יעדי הסדנה – הערך למקומות העבודה ולעובדים:

בסדנה יוכלו העובדים להתקדם בתוך תהליך של מציאת משמעות בעבודתם, דבר אשר יוכל לספק להם ולארגון את התועלות הבאות:

שיפור המוטיבציה האישית

כל עובד מוצא את הייחודיות שלו בחברה ואת הייעוד שמנחה אותו בעבודה האישית והקולקטיבית:

  • מה הערך של מה שאני עושה?
  • מה משמעותי עבורי?
  • למה אני עובד דווקא בצוות הזה?
  • מה ייחודי במה שאני עושה?
העובד הופך למודע יותר בזיהוי ל״רגעי משמעות״ בעבודתו – רגעים בהם הוא מרגיש "האדם הנכון במקום הנכון"
מה שתורם באופן ניכר לתחושת החיבור, העניין, המסוגלות והמוטיבציה שלו.
 

מתן כלים יישומיים לשיפור הפוקוס וכישורי ההתמודדות, לטיפוח החוסן ולמניעת שחיקה

איתור יעד ומטרה – הפניית תשומת הלב למה שחשוב לעובדים כיעד שראוי לחתור אליו, מעין מצפן שיוכל להוות כלי לקבלת החלטות בהווה בעתיד, לפיו ניתן יהיה להתכוונן ולדייק – "האם הדבר תואם את המשמעות הבסיסית שיש עבורי בעבודה או לא?"

העצמה וחוסן – קבלת תובנות לגבי התמודדויות עם קשיים בעבר והאופנים בהם נתרמו מכך – וקבלת כלים להתמודדות טובה יותר בעתיד עם לחצים, עומסים ומשברים, כולל פיתוח פרספקטיבה המאפשרת לראות קושי כבעל פוטנציאל לצמיחה.

שיפור והעמקת הקשר לארגון ולקולגות

התמקדות בחיובי – שימוש בעקרונות הפסיכולוגיה החיובית – העובד לומד לאמץ נקודת מבט הרואה את חצי הכוס המלאה – את הסיבות שבשלן הגיע לארגון ונשאר בו, את נקודות החוזק שלו ושל מקום העבודה, ואת יכולות הארגון לאפשר לו לגדול, להתפתח ולבטא את עצמו

חיזוק הקשר לארגון – מתוקף כך הסדנה עצמה נותנת זריקת מוטיבציה והזדמנות לחיזוק הקשר לארגון ולנקודת מבט מעריכה כלפיו (בניגוד לנטייה האנושית הטבעית לביקורת ולזיהוי בעיות ופגמים).

גיבוש וחיבור – הסדנה מאפשרת היכרות מפתיעה ומעמיקה עם הקולגות ותורמת באופן משמעותי לגיבוש ולתחושת חיבור לעובדים אחרים ולארגון עצמו.

שיפור תחושת הרווחה הנפשית של העובדים

הסדנה מאפשרת פסק זמן מהנה ומשמעותי – ומהווה כלי נפלא להעלאת תחושת הרווחה הנפשית במקום העבודה. "workplace wellness".

הדבר מתאפשר מעצם העובדה שהארגון נותן לעובדיו אפשרות לצאת משטף המשימות ולהתמקד בנושא כה חשוב עבור עצמם, וכן מתוך קבלת כלים פרקטיים להעלאת הסיפוק מהעבודה השוטפת. 

אז… על מה אנחנו מדברים?

משך הסדנה – 3 שעות | כמות משתתפים: 4-20
תוכן הסדנה: סקירה תיאורטית לגבי נושא המשמעות בחיים והמשמעות בעבודה, משולבת בתרגילים אינטראקטיביים בזוגות ובקבוצה.
 
הערה חשובה: משתתפי הסדנאות יכולים לבחור האם לבצע את תהליך החשיבה והניסוח בעצמם, בלוויית ההדרכה שתינתן, או לעבוד בזוג עם משתתף/ת אחר/ת. בסיום התהליך, רק מי שירצה יוזמן לחלוק את חוויותיו ותובנותיו בפורום הקבוצתי.

מאמרים עם משמעות:

משמעות בחיים וחשיבותה

"מהי משמעות החיים?" היא שאלה שהעסיקה את בני האדם, במיוחד הפילוסופים שבהם, משחר הימים. החיפוש אחרי משמעות הסעיר את המין האנושי לא כשאלה מטפיזית אלא כשאלה קיומית…

חשיבות המשמעות בעבודה

במחקרים שניהלתי וביצעתי לאורך השנים בקרב עובדים בחברות ובארגונים חזרה ועלה נושא המשמעות בעבודה כנקודת מפתח המשפיעה באופן דרמטי על הנושאים החשובים ביותר לעובד…

העובד מחפש משמעות

כיצד התברגה תפיסת המשמעות בעבודה בצמרת מדדי ה-KPI למדידת מעורבות העובדים באקלים עסקי המתמודד עם אי ודאויות חדשות לבקרים מחקרים בינלאומיים מאוששים את תחושת הבטן…

השאירו פרטים ואחזור אליכם